onsdag 24. februar 2016

Hun skaper drømmer

Nittaya Mandee er med på å gi en trygg framtid til barn født i slummen i Bangkok.
 Foto: Sunniva Fowels Holberg

PROSJEKTGLIMT 2015: – Jeg er glad for at jeg får mulighet til å utvikle meg selv gjennom utfordringer på jobben min, sier Nittaya Mandee, som har sitt daglige virke midt i 
Klong Toey-slummen.

Mange har hørt om barnehagene Immanuel og Lovsangshjemmet i Klong Toey-slummen i Bangkok, og om hvor viktige de er for mange barn født under trange kår. Men hvem er de
som møter disse barna, dag etter dag, og gir dem drømmer om en ny framtid?

Fra buddhist til kristen

Nittaya Mandee (35) er en av dem. Hun vokste opp i en alminnelig buddhist familie i 
Chiang Mai. Etter fullført videregående skole begynte hun å jobbe i en barnehage i
hjembyen. Senere traff hun en kristen mann som hun giftet seg med. De flyttet til
Bangkok, og Nittaya ble selv kristen i 2005. Hun elsket å være i kirken!
Hun ble glad i sangene og alle historiene i Bibelen.

Barnehagelærer i slummen

I 2004 begynte Nittaya å jobbe i barnehagen Immanuel, og i 2009 ble hun overflyttet
 til barnehagen på Lovsangshjemmet. I utgangspunktet var ikke dette noe hun selv
 ønsket, men det ga henne en sjanse til å være nærmere sønnen sin som begynte i Lovsangshjemmet da han var seks måneder gammel.
Staben har gitt henne stadig nye utfordringer, og Nittaya liker å prøve nye ting.
 For to år siden ble hun administrativ leder i barnehagen, og nå er hun også medlem
 i samarbeidskirkens innsamlingskomité.

Har tro på meg

Drømmen til Nittaya er å kunne fullføre en bachelor og kanskje senere en master
 som førskolelærer. Hun sier:
– Jeg tror at utdanning er svært viktig. Hvis vi ser på resten av verden,
 må vi hele tiden utvikle oss for å få mer kunnskap og kunne hjelpe andre.
– Jeg er så glad for at jeg har en rektor som har tro på meg,
 og at jeg får utvikle meg selv gjennom jobben og utfordringene der, fortsetter Nittaya.
 Det er også spennende å jobbe med innsamling. På sikt tror jeg det er mulig å samle
 inn penger til arbeidet vårt lokalt her i Thailand, og slik bli selvfinansierte. 
Men per nå er vi avhengige av givere i Norge for å gi en god start på livet
 til barn født i slummen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar