tirsdag 15. mars 2011

Stipend for fattige barn- Nong Ø

Her kommer en liten historie om en av jentene som får støtte gjennom prosjektet ”Stipend for fattige barn”. Jenta som heter Ø
bor i Klong Toey slummen i Bangkok. Ø sine foreldre døde da hun var baby og hun har siden da bodd hos bestemoren. Det er Solveig Johannessen som har skrevet historien. Solveig Johannessen driver en musikkskole i slummen med over 70 medlemmer. Dere kan lese mer om arbeidet hennes på bloggen www.solveigjohannessen.blogspot.com

Nong Ø

Det begynner å bli en stund siden 2010 nå, men det er et arrangement som jeg hadde så lyst å fortelle om som jeg ikke har gjort ennå, nemlig den store julefeiringen i Immanuelkirken 26. desember. Alle så fram til denne dagen med spenning og glede, men kanskje spesielt de tre på bildet under. Ø har spilt fiolin hos meg i fire år, helt siden hun gikk i Immanuel daghjem. Hun var kanskje ikke den jeg hadde forventet ville fortsette med fiolinspillingen etter at hun sluttet i barnehagen, men allerede på avslutningsdagen kom bestemoren (som er forsørgeren hennes) bort til meg og meldte henne på. Det er ikke så ofte jeg møter foresatte som virkelig vil at barna deres skal lære å spille fiolin, men det hadde denne bestemoren tydelig bestemt seg for. Ø har siden da også kommet på søndagskolen i kirken jevnlig. Bestemoren hennes kom også innom kirken sånn innimellom de første årene. Det siste året har hun vært dagmamma for lille Imm, prestens sønn, og fått anledning til å høre og lære mer om kristendommen. Og en dag bestemte de seg for, både bestemor, en tante og Ø at de ville bli døpt, og dette skjedde altså på menighetens julefeiring.

'Bildet nederst: Vi hadde øvd inn så mye julestoff som jeg følte vi ikke fikk framført skikkelig, så derfor bestemte jeg meg for å arrangere en julekonsert. Ø står framme i midten med rød kjole, og hun ble faktisk lagt merke til for sitt flotte spill og fine innlevelse i musikken av noen av tilhørerne som fikk med seg denne begivenheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar