torsdag 16. september 2010

Baking på tapetet


Immanuelhjemmet i Phibun hadde i år satt av penger på budsjettet til en ny steikeovn og da jeg ankom til Immanuelhjemmet i forige uke, var den på plass. Den de hadde så ut som en rustholk og var vanskelig å bruke. Det meste ble vel i grunn brent... Internatet har ønsket å lære noe mer om baking, så derfor hadde jeg denne gangen kjøpt inn ingredienser til brownies og horn med sesamfrø. Jeg satte i gang og var omkranset av en gjeng ivrige ungdommer som skrev ned fremgangsmåte og oppskriften.
Jeg viste det første hornet og resten gikk som på skinner: kjevlet, skar og trillet horn til den to kilo store deigen var tom. En lærer som underviser noen elever ekstra kom også innom kjøkkenet og ble værende til en smaksprøve var ferdig. Dette var spennende. De elevene som ikke var med på bakingen, stakk snuten innom fordi de kjente den gode lukten: “det lukter så godt”. Om kvelden var smaksprøvene klare og det ble nok til alle. De fleste holdt en knapp på at hornene var de beste.
I slutten av september skal jeg en tur til internatet igjen. Jeg vet ikke hvor mange som spurte meg om jeg kunne lære dem å lage pizza neste gang. Mange har bare hørt om pizza og dette ordet har nok en ekstra eksklusiv og god klang her i Thailand. Kanskje er det fordi denne type mat ligger himmelhøyt over den maten folk flest har råd til å spise. Men når vi lager den selv, er jo prisen en helt annen. Å mette 42 elever krever jo også sitt...

Hilsen Astrid Mydland

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar