onsdag 8. april 2015

Hvem trenger det mest ?

Rykte går nå at man kan levere søknaden om barnehageplass for neste skoleår. Vi tar imot mange søknader. Prøver å sortere litt. Hvem trenger det mest? Vi vil hjelpe de fattigste. I søknader oppgir de både lønn og familiesituasjon. Vi leser og bestemmer oss for hvem vi drar på hjemmebesøk til slik at vi gjør de riktige valgene. Det er en spennende men tøff oppgave fordi man kommer tett på familiene og deres problemer. Alle som søker har jo behov men hvem bør vi prioritere? 
 

Noen historier fester seg I kroppen selv etter dagen er over. Hva med den unge jenta på 19 som bor hjemme hos far ennå med en jenta på 1 år mens barnefaren sitter i fengsel. Jenta har en skjev fot og vil aldri gå på egne ben hvis hun blir der i slummen. Mor har ingen utdannelse og ingen jobb.

Eller gutten som bor tilsynelatende “fint” med mor og far i et rom som familien har ordnet til dem. Huset ligger i det beryktede narko området. Pengene her kommer ikke fra vanlig jobbing. Mor er 17 og far er 16. Vil de klare seg? De prøver. Mor jobber som servitør og far som bud, men mor jobber natt og far lange dager. Hva da?

Vi treffer også en liten jente som bor inne på en lite rom med sin svært syke mor. Eller gutten i det huset som jeg virkelig måtte skjerpe meg for å gå inni. Men vi er jo høflige tar av oss på bena og tråkker over dørterskelen når vi blir invitert inn. Det er mørkt lavt og flyter av søppel. Hvor skal jeg sette føttene og hvor skal jeg sette meg ned. Men familien har jo bodd her i 20 år så da kan jeg vel være her en liten halvtime. Pust med munnen og smil. Denne lille gutten som bor på dette rommet med 5 andre må vi ha plass til. Etterhvert som dagen går tenker jeg denne tanken mange ganger disse må vi jo ha plass til.



Vi er rundt på besøk i tre dager, ser og snakker med familiene, tar bilde og noterer. Tilbake i barnehagen må vi prioritere. Hvem har det vanskeligst og hvem kan vente? Så er listene ferdige og blir det hengt opp utenfor barnehagen. Telefonen ringer ustanselig. Noen kommer selv for å se. Mange glade foreldre, men noen er skuffet. Ikke plass ennå. Hva nå?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar