tirsdag 16. november 2010

Den store klippedagen på Immanuelhjemmet

Klokka er fire om ettermiddagen og elevene kommer hjem fra skolen en etter en. Noen er slitne, noen er glade. Noen tøyser mens andre er mer stille. Alle hilser de fint når de ser meg. “Hvor lenge skal du være?” Elevene deltar og har ansvar for matlaging. De er inndelt i grupper og det går på omgang. Noen begynner på lekser. En gutt tar fort til gitaren. Klokken 17 er det middag. Etter det er det full aktivitet på internatet med lekser og andre aktiviteter. Denne dagen er annerledes enn andre dager jeg har vært der. Det er nemlig slik at i slutten av hver måned må elevene klippe håret sitt. “Skoleklippen” er helt spesiell. Av hygieniske årsaker er det ikke lov å langt hår. Slik er det de fleste plasser i Thailand og i alle fall hvis skolen er offentlig. Det er tre etasjer på internatet. Rommet mitt er i 3. etasje. På vei opp ser jeg at flere jenter er samlet for å klippe hverandre. Det går på omgang. Noen klipper seg selv og jeg synes de er mer enn modige der de tynner i vei! Andre trenger assistanse. De yngste blir klippet av de eldste. Jeg måtte le da de skulle klippe en av de elevene som har vært der en stund: venninnene klippet da fra hver sin side og jeg tenkte i mitt stille sinn hvordan dette skulle bli.... De var imidlertid meget drevne og samkjørte. Mye latter og humor.

Vi har laget en ny film om Immanuelhjemmet. Den er å finne i sidemenyen på bloggen. Dersom dere har problemer med å få opp sidemenyen så kan dere trykke på selve artikkelen eller åpne bloggen i nettleseren firefox.


Hilsen Astrid Veum Mydland

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar